www.harlie.nl

• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Januari 2014

E-mailadres Afdrukken PDF

30 December 2013

Harlie bleek zandkoliek te hebben :-(

Dat is niet leuk en dat is voorzichtig uitgedrukt! Ik dacht echt dat hij dood ging. Hij ging meerdere keren liggen en deed twee keer zelfs zijn ogen dicht en leek weg te zakken. Dat was echt niet leuk om mee te maken. En als je hem dan de volgende dag weer fris en fruitig rond ziet lopen.. raar is dat.

Hier weer beter, de volgende dag:

Eigenlijk ging het meteen al een stuk beter toen hij pijnstillers en darmverslappers had gekregen van de dierenarts (met spoed gekomen, gelukkig zitten ze om de hoek). Daarna ging er 2 liter (!) paraffine in en een paar flinke sloten water. Door een slang via zijn neus zijn maag in, arm paard. Maar hij was een keurige patiënt en liet alles gelaten toe. Volgens mij weten ze dat dit ze helpt, die paarden..?

Het advies was vervolgens elk uur 5 min stappen om de darmen op gang te krijgen. Hmm.. stappen? Harlie ging in galop de wei door toen hij door kreeg dat hij apart stond. Ik had hem op een schraal landje gezet, omdat hij niks mocht eten. Die pijnstillers werkten dus goed..

Voor de nacht zou het beter moeten gaan. Gelukkig was dat het geval en de volgende ochtend vroeg mocht Harlie weer bij de rest. Lekker eten na een nacht vasten. Dat deed hij gelukkig weer. Wat een naar gezicht was dat gister; Harlie bij een hooinet en niks ervan eten..

Weer wat geleerd: bij gewone koliek worden paarden drukker (schoppen naar buik bijvoorbeeld) en bij zandkoliek/verstopping gaan ze liggen en geven ze op. Harlie ging liggen, je zag het wit van zijn ogen en daarna deed hij ze dicht. Vanaf nu geven we elke 4 tot 6 weken een kuur zandweg. We gaven het al, maar het moet dus nog frequenter. Dit zou in het vervolg dus voorkomen moeten worden, dat hoop ik echt voor Harlie! (en mijn bankrekening..)

Een centimeter zand onder in de handschoen met een mestbal en water!!

Laatst aangepast op dinsdag 18 februari 2014 09:14